Urmatorul eveniment:
EUROPAN – Industria de panificatie la raft - RIN Grand Hotel, Bucuresti - 11 Iunie, 2019
CARNEXPO 2019 - See the future - Romexpo, Bucuresti - 30 Octombrie 2019 - 03 Noiembrie 2019

SIIC 2019. Exportul, colac de salvare pentru industria cărnii din România

La Seminarul Integrat INDUSTRIA CARNII.RO 2019 i-am adus la aceeași masă pe procesatori, pe
reprezentanți ai asociațiilor de producători și pe oficiali guvernamentali. Am vorbit despre relația
dintre procesatori și marii retaileri, despre potențialul pe care îl are țara noastră la export, dar în
același timp și despre dificultățile pe care le întâmpină procesatorii atunci când vor să ajungă cu
produsele românești pe rafturile magazinelor din Vest. Am mai vorbit despre necesitatea unui
manual al calității produselor și despre efectele Brexitului.

Avem produse valoroase, dar care cu greu reușesc să depășească granițele țării. Iar problema majoră este
lipsa de încredere a retailerilor străini vizavi de produsele românești. În afara Salamului de Sibiu, care a
primit recunoaștere internațională, nu prea reușim să le vindem produse procesate străinilor. Lupta pe care
o duc producătorii pentru a convinge marile lanțuri de magazine să le accepte produsele la raft este una
infernală. Unde este problema? Care sunt soluțiile? Sunt întrebări care s-au ridicat pe parcursul discuțiilor
purtate în cadrul seminarului. Din fericire, industria are răspunsuri și soluții.

Reprezentantul statului, secretarul de stat în Ministerul Agriculturii, Alexandru Țachianu, a susținut faptul
că politicile MADR și PNDR sunt orientate către exportul de produse și subproduse de carne și carne
refrigerată sau congelată, cu atât mai mult cu cât acesta poate crea noi locuri de muncă și poate oferi o
suplimentare pentru acumularea de operațiuni cu valoare adăugată. „Nu trebuie să trecem cu vederea nici
fondurile europene și naționale de sprijin care au în componența lor și promovarea produselor
agroalimentare la nivel național și pe piețe terțe. Scopul este încurajarea inovării, a cooperării și a creării
unei baze de cunoșțințe, facilitarea întrării în sectorul agricol, îmbunătățirea competitivității
producătorilor”, a declarat Țachianu. Se dorește dobândirea pentru economia națională a unor resurse care
să poată fi reinvestite în dezvoltare, tehnologie și promovare, pe plan local și internațional.

Realitatea din teren este însă una foarte tristă. Industria cărnii a avut de suferit enorm în ultimii ani de pe
urma campaniilor negative care s-au purtat prin intermediul mijloacelor media și care au scăzut încrederea
consumatorului, nu doar a celui român, ci și a celui european deopotrivă, în produsele din carne de la noi.

“Vrem, nu vrem, suntem într-un război economic. Interesele asociațiilor vegane, cu inducerea în eroare a
consumatorului, sunt legale în acest război. Când începem să contăm pe piețele internaționale, apare
scandalul cărnii de cal și e pe prima pagină de ziar, iar când se termină și România nu este de vină,
dezmințirea este pe ultima pagină. Noi trebuie să luăm atitudine și să punem importanța brandului și a
imaginii noastre naționale, numai așa putem face produse de calitate”, este de părere Ștefan Pădure,
președintele Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc (APAR).

Această calitate pe care toți producătorii se laudă că o fac trebuie recunoscută și pe cale oficială pentru a
da valoare produselor. “La nivelul Camerei Deputaților, există o inițiativă pentru înființarea Agenției
pentru calitatea și marketingul produselor agroalimentare, o initiațiativă lăudabilă, care trebuia făcută încă
de acum 20 de ani, care să susțină sistemele de calitate facultative, care pot deveni un motor al sectorului
nostru. Noi avem doar 5 produse certificate pe sisteme IGP, STG, DOP. Cel mai bine stau cei din sectorul
vinului, unde IGP și DOP sunt foarte bine promovate, dar acestea sunt garantul valorii adăugate. Orice am
vorbi noi, dacă nu avem un terț care să confirme calitatea unui produs, nu vom putea continua. MADR
este parte din acest proiect și îl susține”, a mai dezvăluit Ștefan Pădure.

România are foarte puține produse cu recunoaștere internațională, dintre care pe zona industriei cărnii
sunt două: Salamul de Sibiu și Novacul Afumat de Țara Bârsei. Carmen Gavrilescu, președintele
Asociației Producătorilor de Salam de Sibiu, spune că este foarte importantă percepția consumatorilor.
“Suntem o asociație mică, care deține cel mai valoros produs. Pentru că am înțeles ce avem de valoare,
noi, cei șase membri, am pornit la drum și am obținut 1,5 milioane de euro fonduri europene pentru
promovarea Salamului de Sibiu. Obiectivul prioritar al Asociației este de a crea o zestre gastronomică.
Putem lua multe fonduri europene, dar important este să schimbăm psihologia consumatorilor. Noi,
românii, am preluat zeci de lucruri culinare din alte țări, dar ceilalți, nici europenii sau americanii, nu se
mișcă atât de ușor ca noi, la gust. Acolo trebuie să spargi niște monopoluri de piață internă, de protecție a
consumului și producătorilor interni. Putem produce oricât. Important este la cine ajung aceste produse”,
a declarat Carmen Gavrilescu.